zombierenässansen.blogg.se

Några intressanta personer från renässansen lever igen...

Juridik, inget för mig...

Publicerad 2015-12-19 00:13:00 i Nicolaus Copernicus,

Hej igen kära läsare!

Ursäkta dröjsmålet, jo jag vet att jag inte skrivit på nästan ett år, men jag har haft fullt upp med mina studier. Dessutom är uppkopplingen här fruktansvärt långsam! Till exempel märkte ni säkert att bilden försvann i det förra inlägget, och det fungerade inte att lägga upp en ny! Hur som helst, med juridikstudierna går det sådär... det uppenbarade sig som så att det inte var ett ämne som jag är intresserad av. Däremot kan jag säga att jag studerar för fullt vid sidan om..med astronomi och grekiska. Ni förstår det är så oerhört intressant med universum, och de verk som jag behöver tolka finns oftast bara på grekiska. Jag ska berätta lite mer om vad jag jobbat på senare, men först till den stora nyheten:

Jag har blivit utsedd till kanik vid domkyrkan i Frauenburg, i det Kungliga Preussen! Men jag måste erkänna att min farbror nog hade ett par fingrar med i spelet där.. För er som inte vet vad en kanik är kan jag säga att det är en medlem av ett domkapitel.

Tillbaka till vad jag har jobbat med. Nu ska ni få höra, jag har observerat planeternas rörelser en tid nu och de överensstämmer inte..inte om jorden är i mitten i alla fall. Men nu har jag lösningen! Jag har byggt vidare på Herakleides idéer samt gjort en del uträkningar, och det verkar som att solen är universums mitt!! Helt otroligt! Jag ska förklara, enligt mina uträkningar ska jorden snurra runt solen, det är alltså ett år. Jorden snurrar också runt sin egen axel (som jag kallar det), vilket är ett dygn. Fantastiskt va?! Och det här förklarar varför planeterna ser ut att röra sig i mönster eller system, de kretsar också kring solen i olika cirkelformade banor! 
Jag kan visa på bild hur det borde se ut, så förstår ni enklare. 



 
Jag har börjat skriva ett verk, eller mer en klargöring, om mina upptäckter och uträkningar. Det är dock absolut inget som går att ge ut, nej den katolska kyrkan är mycket sträng med världsbilden har jag förstått, och sedan jag blev kanik så går det ju inte ihop. Det förstår ju varenda vettiga människa! Nej, det är mer för min egen skull...tror jag. Fast det vore inte helt tokigt att få ge ut den någon dag, när den är färdigställd vill säga. Bäst att jag gömmer undan anteckningarna innan någon får syn på dem....!

Hej så länge!
Mikolaj Kopernik

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela