zombierenässansen.blogg.se

Några intressanta personer från renässansen lever igen...

Mitt andra blogginlägg, Inkvisitionen och dess påverkan.

Publicerad 2015-12-10 22:08:23 i Allmänt,

Hej på er igen,

 

Inkvisitionen har påverkat mitt och andras verk nu i flera år. Jag blev arresterad i februari 1544 för att vara en misstänkt protestant på grund av att jag ofta reste runt till protestantiska länder så trodde de att jag hade blivit protestant. Många andra blev arresterade och avrättade. Antingen brändes de på bål eller begravdes levande. Många av dem blev avrättade efter att de hade erkänt att de inte trodde att Kristi kropp var fysiskt närvarande i brödet under nattvarden. Några andra trodde inte på helvetet. Inkvisitionen hade enormt inflytande i de katolska länderna. Deras makt kunde t.ex. stå över de italienska staterna eftersom inkvisitionen hade stor makt i detta område för att det ligger så nära Rom. I andra mer centraliserade stormakter som Spanien kunde inte inkvisitionen ha lika stor makt monarken istället kontrollerade inkvisitionen. Inkvisitionens inflytande försvann mer under den senare delen av mitt liv då den katolska kyrkan reformerades för att försöka få tillbaka protestanter till katolicismen men då var det för sent.

 

Protestantismen hade redan spridit som pesten i Europa. Jag måste säga att inkvisitionen under min tid var ytterst paranoid. Inkvisitorerna letade efter vilken ursäkt som helst för att anklaga någon för kätteri och använde sig av tortyr. Man måste vara försiktig att inte säga fel sak vid fel tillfälle. Det är tyvärr också svårt att studera olika verk från antiken. Man måste vara försiktig så att man

 

inte gör saker som anses vara hedniskt. Man får inte påstå att något som stod i dessa gamla verk var sanning om det ej var godkänt av kyrkan. År 1542 så skedde troskongregationen där den romersk-katolska kyrkan bestämde sig för definiera vad som är kätteri och inte. Det andra viktiga målet med denna kongregation var att slå ner mot protestantismen. Judarna har drabbats rejält under inkvisitionen då många blev torterade och avrättade. Detta slog hårt mot den europeiska ekonomin eftersom judarna ägde de flesta bankerna. Det var emot den katolska kyrkans regler att låna ut pengar och därför kapitaliserade judarna på det.

 

Hur som helst, låt mig berätta om något som inte är lika deprimerande, nämligen mina kartor. Under den här perioden så ansågs mina kartor vara av högsta kvalité och noggrannhet. Min egna kartprojektion som jag kom på förenklade navigationen då det var ytterst viktig för koloniseringen av Amerika och för handelsvägarna eftersom att det var lätt att åka ur kurs till havs. Efter att det östromerska riket har fallit måste våra handelsmän hitta andra vägar än igenom de hedniska turkarna. Därför är det viktigt att kunna segla runt Afrika för att handla i Indien och Kina. Då behövs mina kartor med exakta mått för sjöfart.

Hälsningar Gerardus Mercator

 

Här är en av mina kartor. Visst är den fin!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela