zombierenässansen.blogg.se

Några intressanta personer från renässansen lever igen...

Från Medici Till Påve Del 3: Vart tog pengarna vägen?

Publicerad 2015-12-12 12:19:00 i Leo X,

Ugh.....
Huvudet värker efter nattvarden.....

Hur som helst, var hälsad,

Mitt påvedöme började den nionde Mars, 1513( varför allt började på den nioende kommer jag nog aldrig att veta). Kul fakta är att jag faktiskt är den sista påven som valdes till kyrkans överhuvud utan att vara en direkt präst.

Det vart runt denna tid som jag började återetablera det kulturella liv som jag lämnade bakom mig i Florens. Florens kort innan jag blev påve började misstro mig och min familj vilket resulterade i bland annat att min bror Piero dränktes efter att han försökte styra över Florens efter min far. Detta resulterade i att min familj fördrevs ur Florens, vilket jag försökte motarbeta och återbygga mitt familjenamn. Detta gick till slut men inte före år 1512, ett år innan jag blev påve.

Under mig började kyrkan fokusera på otroligt många kulturella aspekter. Jag blev snabbt känd för att dela ut avlats brev till de som hjälpte till och donerade till Basilica di San Pietro. Verkade som en bra idé, tills det upprörde nån munk i Tyskland. Min föregångare, påve Julius II hade samlat ihop en stor förmögenhet vilket jag av misstag självfallet, spenderade på bara två år. En av mina främsta investeringar var en målning av Raffaello Sanzio da Urbino,jag tror ni känner honom som Raphael. Jag tror att Raphaels målningar kommer att hjälpa honom att uppnå status som en stor målare efter våran tid här på denna jord. Raphaels målningar var väldigt ofta inspirerade av antika motiv påstod han. Jag anlitade honom också att dekorera en massa rum runt om i Vatikanen, som jag faktiskt tittar på nu medans jag skriver. Vänta nu lite....

RAPHAEL!!!! JAG SA ÅT DIG ATT INTE MÅLA IN DIG SJÄLV I HELIGA BILDER!!!

Jag måste nu söka efter honom,
tills dess, Amen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela