zombierenässansen.blogg.se

Några intressanta personer från renässansen lever igen...

Från Medici till påve Del 1: Början

Publicerad 2015-12-04 23:54:00 i Leo X,

Vad är det här? Måste jag verkligen skriva detta? Okej, för de unga och moderna då.

Jaha.... ehm var hälsad,
Mitt namn är Leo X och är(kanske var när arkeologerna hittar detta) påve över kyrkan. Jag har varit påve i runt åtta år nu och livet har varit rätt standard för mig, som en Medici. År 1475 på den 11 December föddes jag som Giovanni di Lorenzo de' Medici, sonen till Lorenzo de' Medici( ryktet går att även han behövde skriva nåt liknande på denna sida) och Clarice Orsini. Att växa upp som son till Lorenzo de' Medici var om inget annat ren lycka då min familj är den mäktigaste i hela Florens.

Under min uppväxt fick jag lära mig kyrkans väg men även träffa framtida mästare inom kultur som min gamla klasskamrat Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni( vi kallade honom bara Michelangelo dock). Han har genom våra goda relationer blivit gång på gång anlitad att måla och skulptera för denna vackra kyrka som jag befinner mig i.Mina lärare som visade den humanistiska vägen genom utbildningen var inga mer än Angelo Poliziano,Bernardo Dovizi och Marsilio Ficino som under tre år lärde mig bland annat teologi. Under denna tid var mitt liv mycket baserat på den heliga kyrkan och redan från födelse visste visa att jag skulle bli mer än bara en rik herres son.

Oj då,mässan börjar snart. Jag kommer att återvända till denna manick snart, tills dess... Amen.



Källor:
http://www.newadvent.org/cathen/09162a.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Leo_X
https://en.wikipedia.org/wiki/Lorenzo_de%27_Medici
https://en.wikipedia.org/wiki/Clarice_Orsini


Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2015-12-06 01:17:04

Var hälsad ers Helighet!
Så angenämt att ni tagit er tid med så världsliga saker som en blogg! Men det ligger kanske ändå rätt nära er personlighet att syssla med profana frivoliteter? Har hört att ni har en viss böjelse för konst, musik och inte minst arkitektur. Herre, eller som vi säger idag Jeezez, där arbetade ni visst med en liten glädjekalkyl... Vad blev slutnotan för den kyrkan!!? En del håller er faktiskt ansvarig för hela Reformationen? Vad har ni att säga om det? Luther försökte ni ju att tysta, men, passa på att bikta er här! Skriv allt ni har på hjärtat!! Det är bara jag som lyssnar här på det sk nätet. (1:3)

Det där med avlatsbrev verkar för övrigt vara en jädrigt bra idé! Kan ni inte vara så hövlig och berätta vad de går ut på? Vad är idén med dem, hur fungerar de? Varför tror människor på dem? (1:2)

Er familj sen, den verkar vara en riktig maffia nästan, fast en väldigt kultiverad förstås! Ni är ju familjen Renässans!! Vilka människor ni omger er med! *Starstruck*
Berätta om hur ni arbetar med er position och vad som är typiskt för de konstnärer och tänkare som ni omger er med! (1:1 + 2:2) (Är inte den där Michelangelo lite överskattad egentligen?!

Låt mig snart höra från eders Helighet igen!
ps. vad tar ni för ett avlatsbrev?

Här är några länktips:
påvedömet under renässansen.
http://www.metmuseum.org/toah/hd/pape/hd_pape.htm
om mecenatskap:
http://italianrenaissanceresources.com/units/unit-8/essays/introduction/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela