zombierenässansen.blogg.se

Några intressanta personer från renässansen lever igen...

Först inlägget...

Publicerad 2015-12-04 22:23:00 i Nicolaus Copernicus,

Hej på er! 
Mitt namn är Mikolaj Kopernik (Nicolaus Copernicus på latin), jag är 23 år gammal och studerar just nu rättsvetenskap vid universitetet i Bologna, Italien. I den här bloggen kommer jag berätta lite om mig själv, vad jag gör, samt om tiden jag lever i och vad jag tycker om den. Hoppas ni kommer att finna det intressant och/eller underhållande!

Först av allt skulle vilja presentera mig lite mer noggrant. Ursprungligen kommer jag från det Kungliga Preussen, där jag växte upp tillsammans med min far Niklas Kopernik den äldre samt med min mor Barbara Watzenrode. Vi bodde i staden Thorn där mina föräldrar ännu bor kvar, och det kom faktiskt ett brev häromdagen från min mor där hon ville veta hur jag har det här i Bologna. Hur som helst, när jag var 18 år skrevs jag in på universitetet i Krakow där jag studerade matematik, astronomi, medicin och teologi. Mitt favoritämne var astronomi, men medicin och teologi var väldigt intressant, och jag måste säga att jag hade talang för matematik!

Just nu studerar jag som sagt rättsvetenskap, eller juridik för att vara mer korrekt, vid universitetet i Bologna. Det är ett ämne som jag kände kompletterade mina tidigare studier bra, samt också - i min mening - är ett väl behövligt område att kunna. Vädret här i Italien är underbart, men på dagarna kan det bli väldigt varmt... Förra veckan var jag till skräddaren för att få en ny dräkt uppsydd till min väns fest om några dagar. Jag måste erkänna att jag inte gillar modet här speciellt mycket, det är så mycket snörningar fram och över armarna så att skjortan ska synas emellan, otroligt fånigt! Det enda positiva är att jag kommer att ha olikfärgade byxben, vilket känns fräckt! Ja, vad gör man inte för sina vänner..? Till skräddaren ska jag i alla fall gå nu för att se om dräkten är klar.
 
 
Så här ungefär ser modet ut i Italien. Underskjortan är rätt skön, men kalotten (huvudbonaden) glider alltid på sned, i alla fall för mig!
 

Hej så länge!
Mikolaj Kopernik

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2015-12-05 16:47:42

Nicolaus! BEnvenuto! -antar att du pratar italienska också?
Kul att du är här! Verkar som uppkopplingen till 1500-talet verkar lite knackig, men skulle ju gärna se en bild på dina kläder. Skulle du haft dem idag hade man kanske tänkt på nycirkus!
Nå, nu när jag har dig på tråden så är det en hel del jag vill veta!! Ser gärna att du går lite på djupet i de frågor du väljer att svara på.
Imponerande blandning av ämnen du läst tycker jag!
Som jag har förstått det så blev du intresserad av astronomi när du läste medicin!? Eller närmare bestämt Astrologisk medicin? Låter lite nycirkus även det... vad handlar det om? Jag vet ju att astrologi och astronomi var superstort under renässansen. Kan du berätta lite om det?
Och när du ändå sitter vid tangeterna - kan du inte beskriva själva utbildningssystemet lite närmare. Vad, var, när, hur och vem läste. När började man, hur länge höll man på osv Det betydde nog en hel del för hur renässansen blev skulle jag tro. (1:2 och 2:2)

Sen är det såklart det där med "solen i centrum"...
Kanske är du den störste vetenskapsmannen av dem alla?! Hur vågade du rota i det där? Hur hade du tid? Berätta hur man tänkte innan dig, hur du, som kristen hade mage att forska kring detta och hur gick du tillväga!?
Vad blev konsekvenserna i praktiken av ditt forskande? (1:3 + 1:1)

Du har hatten på sned och jag tar av min och bockar i respekt för ditt arbete. Nu väntar jag spänt på att få höra lite mer detaljer.
Och du Nicolaus --- KÄLLOR!! :)

Här nedan är några som kanske kan vara något för dig?

http://plato.stanford.edu/entries/copernicus/
http://www.famousscientists.org/nicolaus-copernicus/

http://www.homeoint.org/morrell/astrology/medical.htm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela