zombierenässansen.blogg.se

Några intressanta personer från renässansen lever igen...

Artemisia Gentileschi

Publicerad 2015-12-04 22:41:31 i Artemisia Gentiletschi,

Hej allesammans, Artemisia Gentileschi här som rapporterar direkt från underjorden! 
 
Jag är ju då död sen några hundra år tillbaks, men under min tid här på jorden hann jag sätta mina spår som lever kvar än idag - spår som jag hade tänkt berätta om för er. 
 
Jag föddes den 8 Juli 1593 i Rom, Italien där jag alltså är uppväxt. Jag var en Itailensk målare under ung- och högbarocken och kom att bli en av de kändaste konstnärerna under min samtid. Som liten gick jag i lära hos min far Orazio Gentileschi, en mycket framstående konstnär som från 1626 var hovmålare hos kung Karl I av England. När jag var ung så var det nästan enbart att måla som jag fick göra i min lära, eftersom att det var det som min far gjorde om dagarna. Men när jag kom upp i en lite äldre ålder så fick jag även lära mig att läsa och skriva. Men jag gick inte bara i lära hos min far, utan jag var även elev hos konstnären Agostino Tassi. I och med att Tassi våldtog mig när jag var 19 år gammal, vilket resulterade i rättegång på 7 månader där jag fick utstå en hel drös anklagelser om promiskuitet, ingående gynekologiska undersökningar och tortyr med tumskruvar under vittnesmålen för att de skulle se ifal jag talade sanning eller ej. Detta tog mycket hårt på mit psyke men jag känner ändå att jag fick ut något bra av det - dels mitt konstverk Judit dödar Holofernes som är ett av mina mest berömda verk, men också en starkare mentalitet efter att ha genomgått något så påfrestande. Som tur är fick även Tassi ett fängelsestraff, dock endast ett år långt. 
 
Efter rättegången, när jag var runt 20 år gammal, gifte jag mig med Pierantonio Stiattesi som även han var målare. 1614 flyttade jag och Pierantonio till Florens där jag så småning om födde vår dotter Prudentia. Jag hade under den här tiden även ett samarbete tillsammans med Florens konstakademi. Med det här sammarbetet nådde vi stora framgångar, vilket var super roligt! Jag blev även den första kvinnliga medlemen i Florens Accademia del disegno år 1616.

Men efter några år, 1620, valde jag att flytta tillbaka till Rom där jag föddes för att arbeta. Då bodde jag och min man inte tillsammans, tills 1628 då vi slutligen flyttade tillsammans till Neapel där vi trivdes väldigt bra! Men efter några år där så fick jag faktiskt i slutet på 1630-talet ett jobberbjudande från Karl I:s hov i England, där min pappa jobbat tidigare! Där hann jag jobba något år för sedan är inbördeskriget började år 1642 så flyttade jag hem till Neapel istället, det kändes tryggare. Sedan dog jag faktiskt 10 år senare, år 1653 och sedan dess - i 358 år - har jag vistats här i underjorden. 

 

Det var allt för det här blogg-inlägget! Men jag kommer tillbaka snart igen och berättar mer om mig själv och mitt liv. Hare!

 
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orazio_Gentileschi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Artemisia_Gentileschi

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2015-12-05 20:08:44

Ciao ART-emisia! (kunde inte låta bli...)
Vilka starka bilder du gör! Du berättar ju själv om hemska saker du varit med om, som kanske avspeglar sig lite i de bilderna. Vad jag har hört så var "bara" en våldtäkt inte så stort brott i sig. Bara om våldtäktsmannen inte ville gifta sig med offret efteråt. Då blev familjen vanhedrad...
Men där tycker jag nog du hade tur som slapp gifta dig med den!! Kanske var värt lite tumskruvar t o m!! Kan du skriva något mer om hur förutsättningarna var för att arbeta som konstnär för en kvinna/man under senrenässansen/barocken. Vilken status hade du? Vilka kunde bli konstnärer? (detta för att utveckla lite, lite mer på 2:2-kriteriet

Du kallar dig säkert bara målarinna - och en jädrans skicklig sådan, men nuförtiden säger vi att du också tillhör barocken? Tycker du att det stämmer? Kan du inte berätta lite om vad som skiljer din stil från renässans-stilen? Vad har förändrats i måleriet? Vad har förändrats sedan renässansen och - kan man se det i konsten (ge gärna lite exempel)( 1:1 + 1:3)

Du ska ju berätta lite om en företeelse från din tid också. Det finns ju så mycket och jag förstår att det kan vara svårt att välja? Kan jag kanske föreslå katolska kyrkans svar på reformationen, arkitekturen i Rom, influenser från upptäcksresorna, handeln, idén om heder... eller du väljer något själv! ;) något som passar 1:2 alltså.
Återkommer om jag blir nyfiken på något speciellt.





http://www.smithsonianmag.com/history/artemisias-moment-62150147/?no-ist=&page=4

Postat av: Mia

Publicerad 2015-12-06 01:28:35

en liten länk om kvinnor u renässansen:
http://www2.idehist.uu.se/distans/ilmh/Ren/ren-women01.htm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela